کلیه سفارشات از تاریخ ۱۴ فروردین به بعد قابل ارسال خواهند بود.

کلیه سفارشات از تاریخ ۱۴ فروردین به بعد قابل ارسال خواهند بود.

شرایط نگهداری گل برگ انجیری

شرایط نگهداری گل برگ انجیری

نام علمی گل برگ انجیری MONSTERA DELICIOSA است که بیشتر با نام Monstera شناخته می‌شود. این گل از خانواده Araceae، بومی جنگل‌های بارانی جنوب مکزیکوی کلمبیا می‌باشد. برگ انجیری دارای برگ‌های پهن با بریدگی‌هایی است، که این بریدگی‌ها زیبایی‌های این گیاه را دو چندان می‌کند. هوای گرم و مرطوب، هوای مورد علاقه این گیاه است. در این مقاله درباره شرایط نگهداری گل برگ انجیری صحبت خواهیم کرد. همچنین بیماری‌هایی که ممکن است این گل را تهدید کند، شناسایی کرده و راه‌های درمان آن‌ها را نیز شرح می‌دهیم.

اگر فرصت خواندن مقاله را ندارید، می‌توانید آن را فقط در چند دقیقه گوش دهید.

تمامی شرایط نگهداری گیاه انجیری مینیاتوری، با گونه معرفی شده یکسان می‌باشد ولی نیاز به نور بیشتر دارد.

انواع گیاهان آپارتمانی

محصولات بیشتر

روش مراقبت از گیاه برگ انجیری

شرایط نگهداری گل برگ انجیری، به مواردی چون نور مناسب، آبیاری به موقع، رطوبت خوب، دما، خاک و تغذیه کافی بستگی دارد. در ادامه مقاله درباره هریک از این موارد توضیحات بیشتری خواهیم داد.

همچنین اگر قصد خرید گیاه آپارتمانی از کافه گلدون را دارید، به آسانی می‌توانید به صفحه مربوط هر گیاه مراجعه کرده و در زیر آن در مورد مشخصات هر گیاه و شرایط نگهداری آن مطالعه بفرمایید. این اطلاعات با راهنمایی گیاهپزشک ما نوشته شده‌اند و به شما در تصمیم‌گیری پیش از خرید، کمک می‌کنند تا با آگاهی بیشتر و خیال آسوده، گلدان موردنظرتان را خریداری نمایید. پس از خرید نیز بروشوری همراه سفارشتان ارسال خواهد شد که شناسنامه گیاهتان روی آن درج شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه نگهداری نیز با استفاده از qr کد روی بروشور به صفحه مقاله مرتبط با گیاه هدایت می‌شوید.

چنانچه سوالات بیشتری در هر مورد برایتان پیش آمد، پشتیبانی واتسپ و صفحه گلیار در اختیار شماست.

نور مناسب برای گیاه برگ انجیری

نور برگ انجیری
شرایط نوری ایده‌آل این گیاه، نور غیر مستقیم و نیمه سایه می‌باشد. سعی کنید آن را به دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری کنید چون باعث سوختگی برگ‌هایش می‌شود. گل برگ انجیری، نور کم را نیز دوست ندارد چون باعث می‌شود برگ‌هایش بی‌رنگ شده و بریدگی‌های روی خود را از دست بدهند. توجه داشته باشید که فاصله آن تا پنجره را طوری تنظیم کنید که از نور سایه روشن برخوردار شود یعنی جایی که نور کافی باشد اما به طور مستقیم بر آن نتابد. کنار پنجره‌های شمالی جای بسیار مناسبی برای قرار دادن آنها است.

جهت پرسش در رابطه با مشکل گیاهتان و اطلاع از راه‌های درمان آن، اینجا کلیک کنید و با کارشناس متخصص گل و گیاه ارتباط برقرار کنید.

روش آب دادن به برگ انجیری

آبیاری گل برگ انجیری
برگ انجیری، آبیاری زیاد را دوست ندارد و نسبت به آن حساس است. پس حتما باید بین دو آبیاری 2 تا 3 سانت از سطح خاک گلدان خشک باشد. برای اینکار می‌توانید از یک قطعه چوب و یا از انگشت خودتان کمک بگیرید به این صورت که چوب و یا انگشتتان را در خاک فرو ببرید و تا عمق 2 تا 3 سانتی را چک کنید. اگر خاک به انگشت یا چوب نچسبید، باید آبیاری کنید. در غیر اینصورت آبیاری را عقب بیاندازید چون به طور کلی آبیاری گیاهان آپارتمانی به میزان زیاد باعث پوسیدگی ساقه و از بین رفتن ریشه این گیاهان می‌شود.

رطوبت مناسب برای گیاه برگ انجیری

از دیگر شرایط نگهداری گل برگ انجیری، تامین رطوبت مناسب برای آن می‌باشد. بهترین روش برای اینکار، پر کردن زیر گلدانی با سنگ ریزه است. سپس آن را پر از آب کنید به طوری که آب با گلدان تماس نداشته باشد. همچنین در روزهای بسیار گرم، برگ‌ها نیاز به غبار پاشی دارند که حتما باید انجام شود . برای غبار پاشی ترجیحا از آب تصفیه شده و یا آب جوشیده‌ سرد شده استفاده کنید تا نوک برگ‌ها دچار سوختگی نشوند. در تابستان نیز هفته ای دو تا سه بار و در زمستان هر هفته یک بار، غبارپاشی انجام شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله 5 روش تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی را مطالعه فرمایید.

دما موردنیاز گل برگ انجیری

این گیاه به محیطی گرم و مرطوب نیاز دارد چراکه نسبت به تغییرات دمایی مقاوم است. کمترین دمایی که این گیاه می‌تواند تحمل کند، 10 درجه و بیشترین دمای قابل تحمل این گیاه 30 درجه است. به طور کلی دمایی بین 18 تا 27 درجه برای برگ انجیری ایده آل است.

خاک مناسب برگ انجیری

خاک مناسب برگ انجیری
خاک مناسب برگ انجیری باید سبک باشد. شما می‌توانید از خاک‌های آماده، خاک کمپوست یا ترکیبی از خاک برگ و خاک باغچه برای گلدان این گیاه استفاده کنید. اگر خاك ضعیف و فقیر باشد، برگ‌های این گل آپارتمانی ساق بلند، كوچك شده و شکاف‌های خود را از دست می‌دهند.

کود مناسب گل برگ انجیری

گل برگ انجیری، نیاز چندانی به کود‌دهی ندارد. اگر می‌خواهید گیاهتان دارای برگ‌های بزرگ شود، ماهی یکبار کوددهی برایش توصیه می‌شود؛ چون کوددهی بیش از اندازه برای این گیاه مضر است. کود موردنیاز این گیاه را می‌توان به میزان 2 گرم در لیتر با کود کریستالون سبز از فروردین تا آبان ماه مصرف کرد.

بیماری‌های گل برگ انجیری و راه های درمان

بیماری‌های گل برگ انجیری در کاشت و پرورش این گیاه ممکن است، مشکلاتی را برایتان ایجاد کند. در این بخش سوالاتی که پیرامون این بیماری‌ها معمولا پرسیده می‌شود را بررسی کرده و راهنمایی‌هایی برای مدیریت آن‌ها به شما ارائه می‌کنیم.

علت ایجاد زخم‌های سفید پنبه‌ای شکل روی برگ‌های این گیاه چیست؟

علت این امر، نوعی حشره آفت، به نام شپشک آردی است. برای رفع این مشکل، با استفاده از سم حشره‌کش کنفیدور، گیاه‌تان را سم پاشی کنید.

کم شدن رشد گیاه برگ انجیری به چه علت است؟

علت آن کمبود نور است. گیاه را به محیط پر نور برده و یا از نور مصنوعی استفاده کنید.

علت ایجاد لکه‌های قهوه‌ای در وسط یا حاشیه برگ‌های گیاه برگ انجیری چیست؟

یکی از دلایل لکه‌های قهوه‌ای برگ انجیری، غبار پاشی در نور آفتاب می‌باشد. در این حالت، قطره‌های آب مثل ذره بین عمل کرده و به برگ‌ها صدمه زده است.

چرا در برخی مواقع برگ‌های این گیاه شکاف طبیعی ندارند؟

این امر می‌تواند به سه علت اتفاق بیفتد:

  1. گیاه از گونه دیگری است و عدم شکاف عمیق در برگ‌ها کاملا طبیعی است.
  2.  گیاه جوان است و برگها بالغ نشده‌اند.
  3.  نور یا مواد غذایی کم است.

به چه علت برگ‌های این گیاه بد شکل و بیش از حد شکافدار می‌شوند؟

صدمات فیزیکی عامل آن است. گیاه را از محل پرتردد خارج نمایید.

علت خشک و چروک‌دار شدن برگ‌های گیاه برگ انجیری چیست؟

محیط نگهداری گیاه بسیار گرم و خشک می‌باشد. گیاه را آبیاری و غبار پاشی نمایید.

چرا لکه‌های سیاه و زخم مانند روی برگ‌های این گیاه ایجاد می‌شوند؟

احتمالا محیط نگهداری گیاه شما سرد می باشد. گیاهتان را به مکانی گرم‌تر منتقل کنید.

علت رنگ پریدگی برگ‌های گیاه برگ انجیری چیست؟

مواد مغذی موجود در خاک کم شده و گیاه شما نیاز به تغذیه مصنوعی و کود دارد و یا نور آن کم است.

برگ‌های زیرین زرد رنگ و سپس قهوه‌ای می‌شوند. علت چیست؟

یکی از دلایل زرد شدن برگ‌های گیاه، آبیاری بیش از اندازه آن می باشد. نداشتن زهکش خاک یا سنگین بودن خاک هم از دیگر عوامل آن است.

علت قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های گیاه برگ انجیری چیست؟

یا گیاه تشنه است و یا رطوبت کم است.
برای رفع این مشکل، فورا گیاه را آبیاری و غبار پاشی نمایید
همچنین در صورتی که  املاح آب زیاد است، باید از آب جوشیده ای که به دمای محیط رسیده، استفاده کنید.

جهت پرسش در رابطه با مشکل گیاهتان و اطلاع از راه‌های درمان آن، اینجا کلیک کنید و با کارشناس متخصص گل و گیاه ارتباط برقرار کنید.

برگ‌ها رنگ پریده هستند و سطح زیرین آن‌ها دارای تار عنکبوت است. علت این امر چیست؟

عامل آن کنه دونقطه‌ای است. گیاه را با یک کنه‌کش سم‌پاشی نمایید تا علایم فوق برطرف شود. همچنین غبار پاشیِ زیر سطح برگها و تمیز نمودن زیر برگها و افزایش رطوبت، در کاهش آفت موثر است.

 

نور مورد نیاز گل برگ انجیری

در این مقاله باهم شرایط نگهداری گل برگ انجیری را بررسی کردیم. اکنون می‌دانیم که گل برگ انجیری نیازمندی‌های اساسی نظیر نور فراوان (بهترین مکان با نور مستقیم یا نیمه مستقیم)، آبیاری منظم (در تابستان مرطوب نگه داشته شده و در زمستان کاهش یابد) و خاک حاصلخیز با زهکشی مناسب دارد. همچنین در مورد بیماری‌های این گیاه و روش‌های درمانش صحبت کردیم. در مقالات دیگر کافه گلدون، آموزش تصویری نحوه قلمه زدن و تکثیر برگ انجیری در آب را برایتان توضیح می‌دهیم.

امیدواریم مقاله امروز براتون مفید بوده باشه.
تا مقاله بعدی، خدانگهدار…

جهت بازدید از صفحه کافه گلدون در اینستاگرام، کلیک کنید. 🙂

111 دیدگاه در “شرایط نگهداری گل برگ انجیری

  1. الی گفت:

    سلام خسته نباشید من یه گلدون برگ انجیری دارم که تازه خریدم و خود گل فروش برام تو گلدون گذاشتن و با راهنمایی شما هفته ای یک بار زمانی که خاک به اندازه دو بند انگشت خشک شده اب جوشیده ولرم میدم و اب خارج شده از گلدون رو سریع خالی میکنم که زیر گلدون نمونه حالا چندتا نکته نگرانم کرده خداروشکر رشدش خوبه و از وقتی اوردم از ۲۶ اسفند گل و خریدم ۴تا ۵برگ تازه داده اما ساقه ها حس میکنم یه ذره کنارهاشون تیره شده و اینکه دو تا ساقه پایین یه ذره کوچولو به اندازه سر سوزن یه مواد سفید چسب ناک بود و روی یکی از برگ ها رد کرم هست

    1. ویدا کاظمی گفت:

      سلام وقت بخیر .گیاه برگ انجیری شما دچار آفت شده و این آفت یا شپشک آردآلود است یا شته , و باید عکس گیاه رو مشاهده کنیم تا دقیقا تشخیص بدیم که کدامیک از این دو آفت گیاه شما را مبتلا کرده است .اگر تعداد آفت کم است با گوش پاکن آغشته به الکل آنرا از روی گیاه بردارید و هر چندوقت یکبار گیاه را کنترل کنید و اگر دوباره آفت را مشاهده کردید این کار را تکرار کنید .اما اگر تعداد آفت زیاد است باید با سموم حشره کش تماسی مثل مالاتیون یا دیازینون گیاه را سمپاشی کنید

  2. هادی گل نبی گفت:

    سلام وقت بخیر.برگ برگ انجیری من در حال زرد شدن است.راهی برای جلو گیری از ان میخواهم لطفا.عکس ان را هم میفرستم.این زردی درحال بیشتر شدن است

    1. ویدا کاظمی گفت:

      سلام وقت بخیر .قهوه ای و زرد شدن نوک برگ های گیاه برگ انجیری میتواند به علل نور زیاد یا حرارت زیاد و کم و یا آبیاری زیاد و کم و کوچک بودن گلدان و یا افراط و تفریط در کوددهی باشد .برگ انجیری گیاهی است که به نور کم نیاز دارد اگر گلدان در معرض نور زیاد است آنرا به محل کمنورتری انتقال دهید .برای آبیاری بهتر است اجازه دهید کمی خاک گلدان خشک شود و بعد به گیاه آب دهید .بهتر است زهکش گلدان را هم بررسی کنید تا بسته نشده باشد .

      1. حمیده گفت:

        سلام گیاه برگ انجیری من برگ های بی حال و افتاده دارد و لوله ای شکل شده اند ،چطور مشکلش رو برطرف کنیم؟

    2. عباس شرفی گفت:

      سلام وقت بخیر
      گیاه برگ انجیری من متاسفانه برگ های بی حالی داره و این خیلی نگرانم کرده کسی میتونه دلیل و درمانش رو بگه
      ممنون

  3. زهره میراحمدیان گفت:

    سلام خسته نباشید من یه گلدون دارم که اسمشونمیدونم ولی بااطلاعات توی سایت فکرمیکنم برگ انجیری باشد حدود۴۰روزاست که برگهایش شروع به زردشدن کرده است وروی برگهای بزرگش هم لکه های زردمیفتد ممنون میشم پاسخم رابدهید.

    1. ویدا کاظمی گفت:

      سلام وقت بخیر .زرد شدن برگهای مونسترا یا برگ انجیری بعلت افراط و تفریط در آبیاری یا قرار گرفتن در معرض نور زیاد میتواند باشد .اگر گیاه خیلی نزدیک پنجره است آنرا از کنار پنجره کمی دور کنید و آبیاری را زمانی انجام دهید که خاک گلدان کمی خشک شده باشد . اگرخاک گلدان سفت و متراکم است آنرا تعویض کنید و زهکش ته گلدان را نیز بررسی کنید .

  4. محمد مولایی گفت:

    سلام وقت بخیر
    من تازه یه برگ انجیری گرفتم که دو تا شاخه داشت ولی از وقتی شاخه سوم در اومد خیلی از هم باز شدن و فاصله گرفتن
    خواستم ببینم مدلش اینه یا باید با نخی چیزی ببندمش

    1. ویدا کاظمی گفت:

      سلام وقت بخیر .برگ انجیری شما از نوع فیلودندرون است و نیاز به قیم دارد .میتوانید از قیم های خزه ای برای برگ انجیری خود استفاده کنید تا ریشه های هوایی آن رشد بهتری داشته باشند و گیاه ایستایی بهتری داشته باشد.

  5. اوا گفت:

    سلام روی برگ های انجیری گیاه من لکه های سفید مشاهده میشود که با اب تمیز نمیشوند،چرا؟

    1. ویدا کاظمی گفت:

      سلام وقتتون بخیر .معمولالکه های ناشی از املاح آب که روی برگها میافتد با اسفنج مرطوب پاک میشوند اما اگر لکه ها در بافت برگ وجود دارد نوعی قارچ است که سفیدک مانند است و در اثر آبیاری و غبارپاشی زیاد ایجاد میشود .میتوانید از قارچ کش استفاده کنید .آبیاری و رطوبت را کم کنید و گیاه را در محلی قرار دهید که تهویه ی مناسبی داشته باشد .

  6. اوا گفت:

    سلام من امروز گلدون برگ انجیری را خریداری کرده ام روی برگ های ان لکه های سفید مانندی مشاهده میکنم ک با اب تمیز نمیشوند چرا؟

  7. Sana گفت:

    با سلام من برگ انجیری ای دارم که هیچ مشکلی از لحاظ شرایط محیطی نداره و به گفته گلفروش هفته ای دوبار اب میدم بهش ولی کناره های ساقه های پایینی کمی قهوهای شدند به نظرتون مشکلی دداره؟ و اینکه میخواستم بپرسم ایا این شکاف های روی برگ از ابتدا روی برگ ها تشکیل میشن و یا پس از باز شدن کامل برگ ایجاد میشند؟ ممنون میشم پاسخ بدید

    1. ویدا کاظمی گفت:

      سلام وقت بخیر .میزان آبیاری گیاهان آپارتمانی را نمیتوان بصورت هفتگی تعیین کرد .سن گیاه و سایز گلدان و دمای محیط و بافت خاک عوامل تعیین کننده در زمان آبیاری هستند .اما قانون کلی برای آبیاری گیاهان آپارتمانی این است که اجازه دهید خاک گلدان کمی خشک شود و بعد اقدام به آبیاری نمایید .هفته ای دوبار آبیاری , برای گیاه برگ انجیری ,شاید در فصول گرم کافی و مناسب باشد اما در فصول سرد , این مقدار زیاد است .قهوه ای شدن برگهای برگ انجیری هم ناشی از آبیاری زیاد است . معمولا مونسترا ها برگهایی شکاف دار دارند که هر چه برگها بزرگتر میشوند شکافها نیز بیشتر میشوند و در گونه های مختلف برگ انجیری , تعداد و شکل شکافها متغییر است .

  8. سعیده گفت:

    باسلام . من یه برگ انجیری دارم به اشتباه ریشه هواییشو قطع کردم ?اما از روزی که خریدم برگ های پایینی زرد میشه و میریزه علتش چیه

    1. ویدا کاظمی گفت:

      سلام وقت بخیر .ریزش برگهای پایینی گیاه برگ انجیری به قطع شدن ریشه ی هوایی مربوط نمیشود .برگ گیاه شما بعلت افراط و تفریط در آبیاری و رطوبت زیاد زرد و در حال سوختگی است .اگر خاک گلدان سفت و سایز گلدان بزرگ است خاک را سبک و گلدان را متناسب با حجم ریشه انتخاب کنید و آبیاری را زمانی انجام دهید که خاک کمی خشک شده باشد .

  9. سعیده گفت:

    ممنون میشم راهنمایی کنید

  10. صبا گفت:

    سلام :
    من مواردی که باعث زرد شدن و سیاه شدن برگ انجيري ميشن رو خوندم ، برگهاي آسيب ديده رو جدا كنم يا بذارم بمونه و اينكه برگ ها از اون خزه ي وسطي گلدون فاصله گرفتن برگ هارو با طناب ببندم يا خير ؟ ممنون

    1. ویدا کاظمی گفت:

      سلام وقتتون بخیر .بله بهتر است برگهای آسیب دیده ی برگ انجیری جدا شود .باله ساقه را با بند نازک به قیم خزه ای متصل کنید و خزه را همیشه مرطوب نگه دارید تا ریشه های برگ انجیری به قیم خزه ای بچسبند .

  11. F.a.p گفت:

    سلام خسته نباشید
    گیاه من حشره های سفید ریز داره اب و مایع دسشویی زدم ولی تاثیر نداره
    روی برگا راه میرن
    وقتی مایع زدم برگه های پایینی انگار دارن خشک و بیحال میشن
    نمیدونمم اسم گیاهم چیه

    1. ویدا کاظمی گفت:

      سلام وقت بخیر .اسم گیاه شما کراسولا کمپ فایر است و به آفت دچار شده باید با سموم حشره کش مانند سوین یا دیازینون آنرا سمپاشی کنید .ضمنا گیاه شما به علت کمنوری ضعیف شده و خاک گلدان هم اصلا مناسب نیست .بهتر است از خاک مخصوص ساکولنت ها برای گیاه استفاده کنید .

    2. مرضیه گفت:

      سلام خسته نباشید من یک هفته است برگ انجیری خریدم ، حالا میبینم ی برگش سریع زرد شده از برگ های زیرین زرد شده علت چیست ؟ جاش پشت پنجره و نور مستقیم نمیخوره

      1. شادی طباطبائی گفت:

        سلام و وقت بخیر 🪴
        لطفا مشکل گیاه خود را همراه با عکس، از طریق لینک زیر در گلیار کافه گلدون مطرح بفرمایید تا کارشناس مربوطه به طور تخصصی پاسخگوی شما باشد.
        https://forum.cafegoldoon.com/

  12. آفتاب گفت:

    سلام. روز خوش
    من حدود سه هفتهٔ پیش یک گیاه برگ انجیری خریدم که از ابتدا هم خیلی سرحال نبود. الان برگ‌ها خیلی بی‌حال و افتاده شدن و قسمتی از ساقه‌ها که از ابتدا مقداری قهوه‌ای بود، بیشتر در حال خشک شدن و قهوه‌ای شدن هستن.
    چه‌طور باید این مشکل رو رفع کنم؟

    1. ویدا کاظمی گفت:

      سلام وقتتون بخیر .برگ انجیری گیاهی رطوبت دوست است و گرم و خشک شدن محیط باعث افتادگی برگها میشود .بهتر است مکان نگهداری گیاه کمی خنک و با تهویه ی مناسب باشد .آبیاری را زمانی که خاک خشک است انجام دهید .قسمت قهوه ای ساقه که بصورت پوسته است مشکل خاصی نیست وقتی برگ جدید از کنار برگ قبلی رشد می کند قسمتی از ساقه ی برگ قبلی قهوه ای مانند میشود و این طبیعی است .قهوه ای شدن اگر همراه با لهیدگی باشد برای گیاه مشکل آفرین میشود .

  13. ریحانه ایزدی گفت:

    سلام،وقتتون بخیر، برگ انجیری من هزار پا زده و من به تازگی خاکشو عوض کردم سم هم زدم‌بهش‌ اما همچنان برگاش در حال زرد شدنه و یه لکه های قهوه ای روی بعضی از برگاش داره بوجود میاد… ابدهی و نورش هم مناسبه. لطفا راهنماییم کنید ،چیکار کنم که حالش خوب شه؟

    1. ویدا کاظمی گفت:

      سلام وقتتون بخیر .علت زرد شدن برگهای برگ انجیری افراط و تفریط در آبیاری و نوسان دما و خشکی دیدن گیاه و کوددهی زیاد و خاک نامناسب میتواند باشد . گاهی اوقات مه پاشی کردن برگهای گیاه در زمانی که نور زیاداست باعث ایجاد لکه های قهوه ای رنگ روی برگها میشود همچنین بروز برخی بیماریهای قارچی و وجود برخی حشرات آفت هم , همین اثر را روی برگها خواهند گذاشت .گلدان را در مکانی با دما و تهویه ی مناسب قرار دهید و آبیاری را زمانی انجام دهید که خاک گلدان کمی خشک شده باشد

  14. بیاتانی گفت:

    سلام دوست عزیز من دوهفته پیش برگ انجیری خریدم پنجره شمالی داریم براش جزیره درست کردم گلدونش رو عوض کردم ولی رشد نکرده وسرحالم نیست میشه راهنمایی بفرمایید ممنون میشم ?

    1. ویدا کاظمی گفت:

      سلام وقتتون بخیر .علت بیحالی برگ امجیری میتواند تهویه ی نامناسب محیط و گرمانی محیط و آبیاری نامنظم و ناکافی و رطوبت کم باشد .با مورد توجه قرار دادن این عوامل و برطرف کردن موانع گیاه دوباره شاداب میشود .

  15. ایلیا گفت:

    سلام ، من تازه گیاه برگ انجیری رو خریدم و زیاد ب گل و گیاه وارد نیستم اما همه توصیه هارو انجام میدم خواستم بپرسم برگ های گیاه من به این شکل عه البته برگ های بزرگ‌تری داره اما چندتا شبیه این هست مشکلی داره؟

    1. ویدا کاظمی گفت:

      سلام وقت بخیر . وقتی شیارهای روی برگهای برگ انجیری کم و یا کاملا برگ بدون شیار میشود به علت کمبود نور است .اگر برگهای بزرگ و جدید گیاه رشدی نرمال و طبیعی دارند مشکلی وجود ندارد .

  16. علیرضا گفت:

    با سلام.یه برگ انجیری دارم که مدت زیادیه رشدش کم شده و وسط برگاشم نقاط زردی بوجود اومده. همچنین اطراف برگ ها هم دارن خشک میشن. راه حل چیه؟

    1. ویدا کاظمی گفت:

      سلام وقتتون بخیر .کمبود مواد غذایی در خاک و گاهی اوقات کوددهی زیاد و گرم و خشک بودن محیط میتواند باعث بروز این مشکل برای برگ انجیری شود .البته گاهی اوقات خاک سفت و متراکم هم میتواند باعث آسیب دیدن برگها شود .اگر خاک گلدان مناسب نیست ابتدا بهتر است خاک را تعویض و آنرا سبک کنید . دقت کنید که زهکش گلدان باز باشد .گیاه را در مکانی خنکتر با تهویه ی خوب قرار دهید .زمانی که هوا خشک است گیاه را غبارپاشی کنید .مراقب باشید اینکار را زمانی که نور محیط زیاد است انجام ندهید .

  17. عاطفه گفت:

    سلام سه هفته ای است برگ انجیری خریدم گلدونشم خودشون عوض کردند هروقت خاکش خشک میشه یه پارچ اب میدم خونمون شمالیه توتراس گذاشتم حدودساعت 5یه باریکه نورحدود5ال10دقیقه روی چندتاازبرگاش میوفتادکه دیدم چندلکه کمرنگ ایجادشده کمی جابجاش کردم که افتاب روش نیفته الان دوروزی هست یکی ازبرگاش داره ازاطراف زرد میشه نمیخام گلم خراب شه چکارش کنم؟ واینکه ایا روشنایی خونه همون افتاب غیرمستقیم محسوب میشه یاحتما بایدافتاب بتابه؟ ممنون

    1. ویدا کاظمی گفت:

      سلام وقتتون بخیر .علت زرد شدن برگها به این شکل گرمای بیش از حد و نورمستقیم است .برگ انجیری گیاهی آپارتمانی است و باید در داخل منزل نگهداری شود .نور غیرمستقیم نیاز دارد و نور مستقیم باعث آسیب دیدن گیاه میشود . و برای تامین رطوبت میتوانید برایش جزیره درست کنید و یا روی برگها آب اسپری کنید .

  18. الهام گفت:

    این عکس گیاه منه . شب اول خیلی سر حال بود اما از دیروز صبح که آوردمش خونه یکم پژمرده شد خاکشو عوض کردم بدتر شد . ممکنه بخاطر خاک یا جابه جایی از گلخونه به آپارتمان باشه ؟ کمبود آب یا چیز دیگه؟ خاکشو عوض کنم دوباره و براش قیم بذارم بهتر نمیشه ؟ زیرش جزیره درست کردم و غبار پاشی روزی یبار میکنم . کمکم کنید لطفا

    1. ویدا کاظمی گفت:

      سلام وقتتون بخیر .معمولا گیاهان به تغییر محیط نگهداری , گاهی اوقات واکنش نشان میدهند بخصوص زمانی که محیط قبلی از نظر دما و رطوبت و نور با محیط جدید تفاوت قابل توجهی داشته باشد .بهتر است در ابتدای ورود گیاه به منزل , چند روزی گیاه را در محیطی با نور کمتر و دمایی متعادل و کمی خنک قرارداده و بعد گیاه را در مکان مناسب قرار دهید .برگ انجیری گیاهی سایه دوست است و باید از پنجره ی نورگیر فاصله داشته باشد .نوری که از پنجره برروی برگها تابیده برای این گیاه زیاد است .با مناسب کردن دما و تهویه ی محیط و نور گیاه دوباره شاداب میشود .مراقب باشید که گیاه در معرض باد کولر قرار نداشته باشد .به تعویض خاک نیازی نیست زیرا خاک تازه تعویض شده و با تکرار این کار ممکن است گیاه دچار تنش شود .

  19. الهام گفت:

    ممنون از شما. از پنجره کمی دورش کردم که آفتاب مستقیم روش نتابد. من دوتا پیام جداگانه فرستادم که تو اون نوشته بودم خاکی که براش استفاده کردم مخلوط کمپوست و خاک باغچه بوده. مثل بقیه گلدونام خاکش سبک نیست (خاک اونا کمپوست نبوده و خود گلخونه عوض کردشون) مشکلی نداره خاکش ؟ تا کی بیحالیش طبیعیه ؟ بخاطر ریشه هاش نبوده که خاک اولیه ش رو کامل ازش جدا کردم ؟ امروز از دیروز حالش بدتره :'((

    1. ویدا کاظمی گفت:

      سلام وقتتون بخیر .البته آسیب دیدگی ریشه هم میتواند باعث بیحالی گیاه شود اما باید زود این مشکل برطرف شود و ادامه دار نباشد .اگر فکر میکنید که حال گیاهتان در حال بدتر شدن است به احتمال زیاد به آبیاری و دما و تهویه ی محیط نگهداری ارتباط پیدا میکند .بهتر است گلدان را در مکانی که تهویه ی مناسب دارد قرار دهید .سعی کنید آن مکان کمی خنک باشد اما روبروی باد کولر نباشد .آبیاری را هم زمانی که خاک خشک بود بصورت کامل انجام دهید و گیاه را سیراب کنید .دقت کنید که بعد از آبیاری , باید آب اضافی از ته گلدان خارج شود .

      1. الهام گفت:

        ممنون از مهربونیتون ♡♡♡

  20. Ali گفت:

    سلام، ببخشید گل برگ انجیری من برگاش بیحال و پژمرده اس، مرتب آبیاری میکنم، نور گیاهم خوبه، به نظر تون مشکل از چیه؟؟ ممنون میشم اگه کمکم کنید

    1. ویدا کاظمی گفت:

      سلام وقت بخیر .اگر گیاه سالم باشد و دچار آفت نشده باشد , گرما و تهویه ی نامناسب محیط میتواند باعث بیحالی گیاه برگ انجیری شود .بهتر است ابتدا گلدان را در مکانی با تهویه ی بهتر و کمی خنک قرار داده و ببینید که گیاه تغییر میکند یا خیر ؟ در صورتی که بعد از چند روز شاداب نشد باید از نظر آفت بررسی شود

  21. سارا گفت:

    سلام خسته نباشید ، من برگ انجیریم یه برگ داده مثل عکسی که فرستادم و خیلی طول کشیده تا باز کنه و الان می بینم یکم باز شده اما متاسفانه قهوه ای و یه حالت غیر عادی داره ، علتش چی می تونه باشه ؟

    1. ویدا کاظمی گفت:

      سلام وقتتون بخیر .علت خشک شدن قسمتی از برگهای برگ انجیری میتواند گرم و خشک بودن محیط نگهداری و یا کمبود و بیشبود تغذیه باشد .اما چون گیاه برگ انجیری شما از آنچه که در تصویر ارسالی مشاهده میشود کمی رو به زردی رفته واین میتواند نشانه ی یک تنش محیطی باشد که باعث بروز این مشکلات در گیاه شده است .برگ انجیری گیاهی سایه دوست است و اگر آنرا در کنار پنجره ی نور گیر قرار داده اید بهتر است کمی گلدان را از کنار پنجره , فاصله دهید .سعی کنید مکان نگهداری گیاه نوسان دما نداشته باشد و هر زمان خاک گلدان خشک بود به گیاه آب بدهید .

  22. kanaan.rad گفت:

    سلام
    برگ انجیری من ابتدا شروع به ریزش برگ کرد و بعد از کلی تحقیق فهمیدم ریشش پوسیده شده
    خاکشو عوض کردیم یک ماهی همونجوری موند و بعد از پایی جوونه زد و برگا رشد کردن به سرعت ولی الان یه مدت رشدش متوقف شده و امروز نگاه کردم برگ کوچیک جوونه افتاده بود
    علتش میتونه از چه عواملی باشه؟
    با تشکر

    1. ویدا کاظمی گفت:

      سلام وقتتون بخیر .علت ریزش برگهای فیکوس لیراتا و کوچک و زرد شدن برگهای جوان میتواند از کمبود تغذیه , کمبود نور , افراط و تفریط در آبیاری و یا کوچک بودن گلدان , و گاهی اوقات بروز آفت باشد .بهتر است گلدان در مکانی با تهویه ی خوب قرار داشته باشد .و آبیاری را زمانی انجام دهید که خاک گلدان کمی خشک شده باشد .اگر خاک گلدان کوکوپیت و پرلیت است , با کود سه بیست گیاه را تغذیه کنید .

  23. اناهیتا گفت:

    سلام برگ انجیری من خیلی برگ داده به نظرم انگار جاش تنگه تاثیر بدی واسه گیاه نداره؟

    1. ویدا کاظمی گفت:

      سلام وقتتون بخیر .اگر گیاه سرحال و در حال رشد است موردی نیست .اجازه دهید به رشد ادامه دهد .اما اگر رشد متوقف شده یا برگها ی بالایی ریز میشوند و یا گیاه دارد شادابی خود را از دست میدهد بهتره گلدان را تعویض کنید .

  24. مونا گفت:

    سلام، گیاه برگ انجیری من چند ماه پیش برگ تازه داد، ولی برگ تازه ش کمرنگ تر از بقیه است و به اندازه کافی رشد نکرده و رشدش متوقف شده، مکانش را تغییر دادم که نور بیشتری بگیره و خاک تازه هم روی گلدون ریختم، ماهی یکبار هم کود میدم، که همچنان تغییری نکرده، آیا کار دیگه ای هست بکنم تا برگ جدید رشد کنه و به بزرگی بقیه برگ ها بشه؟

    1. ویدا کاظمی گفت:

      سلام وقتتون بخیر . علت باز نشدن برگهای جدید برگ انجیری میتواند آبیاری کم و ناکافی و نور کم یا وجود آفت باشد .بهتره هر زمان خاک گلدان خشک بود گیاه را سیراب کنید و گلدان رادر مکانی با نور خوب و تهویه ی کافی قرار بدید .اگر برگ با انجام دادن این کارها باز هم باز نشد میتوانید گیاه را با سم حشره کش مخصوص گیاهان سمپاشی کنید .

      1. مونا گفت:

        ممنونم، میشه بفرمایید چه نوع سمی دقیقن و چه مقدار؟ چون نورش مناسبه، پشت پنجره شرقی قرار داره و هر زمان خشک میشه خاکش تقریبا نصف بطری یک لیتر بهش آب میدم پس شاید آفت داره؟

        1. ویدا کاظمی گفت:

          سلام وقتتون بخیر میتونید برای از بین بردن آفت از سم سوین یا دیازینون استفاده کنید .معمولا دوز مصرفی یک قاشق چایخوری در یک لیتر آب حل کنید و بر روی تمام قسمتهای گیاه اسپری کنید .سمپاشی را در داخل منزل انجام ندهید و از ماسک و دستکش استفاده کنید .

      2. ش گفت:

        سلام برگ انجیری من بچه کرده امابچش رشدنمیکنه

  25. Samin گفت:

    سلام میشه بگید این گیاه من چه مشکلی داره
    چن وقته توی خاکش کرم قرمز پررنگ بود برای اینکه جلوگیری کنیم ازش سم مخصوصشو استفاده کردیم و گذاشتیم توی ایوان که مشکلی برای ماهم نداشته باشه الان اینطوری شده چیکار کنیم

    1. ویدا کاظمی گفت:

      سلام وقتتون بخیر .گیاه برگ انجیری شما دچار سوختگی برگ در اثر نور زیاد شده است .کرم قرمز همان کرم خاکی است .بهتر است از خاک سبکتر برای برگ انجیری استفاده کنید و گلدان را در مکانی سایه قرار دهید .

  26. مرتضی گفت:

    دروذ
    ریشه های هوایی من با هم یکدفعه خشک شدن
    چه دلیلی داره.
    البته برگهای جدیدی هم کم رنگ و یا جاهایی به سبززرد مینماید

    1. ویدا کاظمی گفت:

      سلام وقتتون بخیر .علت خشک شدن ریشه های هوایی گیاه برگ انجیری میتواند کمبود رطوبت و یا افراط در آبیاری (اگر ریشه ها پوسیده شده باشند ) .بیماری قارچی دلیل دیگر این آسیب میتواند باشد .تهویه ی نامناسب محیط میتواند باعث شیوع بیماری قارچی شود .بهتر است گیاه را با سم قارچ کش کاربندازیم آبیاری نمایید .اگر زهکش ته گلدان بسته شده آنرا باز نمایید .با کنترل آبیاری و رطوبت میتوانید به بهبود حال گیاه کمک کنید .

  27. ali.brz1989 گفت:

    با عرض سلام من ۲ ماهی هست یک انجیری گرفتم که ۳ تا ریشه هوایی نیز داشت که گلدانشم عوض کردم هنگام خرید
    اما خیلی بی حال هستند و برگ ها شیار باز نمیکنند و هیچ برگ تازه ای هم ندادن یک روزه که از پنجره جنوبی فاصله دادم که نور کم بخوره اب هم با برنامه میدم عکس پیوست شد

    1. ویدا کاظمی گفت:

      سلام وقتتون بخیر .علت اینکه برگهای برگ انجیری شیار ندارند میتواند نور کم محیط باشد . تهویه ی نامناسب محیط , آبیاری نامنظم و رطوبت کم میتواند باعث بیحالی برگ انجیری شود .بهتر است گلدان را در مکانی با نور ملایم (نه کم و نه زیاد ) قرار دهید .ریشه های هوایی اگر قدشان بلند است باید داخل خاک قرار بگیرد تا بتواند مواد غذایی را از خاک دریافت و به گیاه برسانند .آسیب رسیدن به گیاه در حین تعویض گلدان هم میتواند عامل بیحالی گیاه باشد باید فعلا از گیاه در مکانی با نور ملایم و آبیاری متوسط مراقبت کنید تا خود را با محیط جدید سازگار نماید .

  28. محمدرضا گفت:

    سلام وقتبخیر چه کار کنم که برگ های گل انجیریم پرنگ و ضخیم و پهن تر بشه

    1. ویدا کاظمی گفت:

      سلام وقتتون بخیر .برگ انجیری یا مانسترا انواع مختلفی دارند بعضی از گونه ها برگهای بزرگ و برخی برگهای کوچکتر دارند .اما هرس میتواند تا حدی در بزرگتر شدن برگها تاثیر داشته باشد .

  29. محمد گفت:

    خود گیاه سمیه اما من خوندم که میوه ش خوراکیه

  30. محمد گفت:

    گیاه برگ انجیری من همچین وضعیتی داره، اگه ممکنه من رو راهنمایی کنید. مورادی که برام سوال هست؛ خشکی برگها، ایجاد شدن سوراخهای کوچیک روی برگ,، یک لکه سفید روی ساقه، و رگه هایی از خشکی که حتی روی ساقه ای که به تازگی داره رشد میکنه دیده میشه.

    1. ویدا کاظمی گفت:

      سلام وقتتون بخیر .برجستگیهای سفید روی ساقه در حقیقت ریشه های هوایی گیاه هستند که در حال رشد کردن هستند و مشکلی نیست .لکه های استخوانی قهوه ای رنگ نشانه ی آفت شپشک سپردار است که باید با سم حشره کش سیستمیک گیاه را سمپاشی نمایید .سوراخ شدن برگها هم نشانه ی آفت حشره است که با سمپاشی این مشکل هم برطرف خواهد شد .خشکی برگها میتواند بعلت رطوبت کم محیط و گرمای محیط باشد که با رطوبت رسانی و متعادل و یکنواخت نگهداشتن دما باید مشکل برطرف شود .

  31. محمد گفت:

    ضمنا آیا لزوما باید این برگ آسیب دیده را جدا کنم؟ در اونصورت آیا باید از ساقه اون رو بچینم یا به تنها اصلی در زیر خاک متصله و باید از همونجا قطع بشه؟ ممنون.

    1. ویدا کاظمی گفت:

      اجازه بدید برگ خودش کاملا از بین بره بعد از خاک خارج کنید .

  32. محمد گفت:

    سلام خسته نباشید من یه پتوس حصیری دارم که تازه خریدمش و الان با وجود اینکه یک هفته هست که دارم بهش رسیدگی میکنم و از نظر نور و اب همه جوره بهش رسیدم ولی برگش با اینکه سرحال هست زرد شده…من شنیدم که این گیاه خیلی حساسه و نباید خیلی بهش اب داد…میشه راهنمایی کنید که هر چند روز یک بار و به چه میزانی باید بهش اب بدم که اذیت نشه؟ و ایا دلیل زرد شدنش به خاطر جا به جایی محیط هست و یا میزان ابدهی؟

    1. ویدا کاظمی گفت:

      سلام وقتتون بخیر .اکثر گیاهان آپارتمانی نسبت به آبیاری زیاد حساس هستند اما این دلیل نمیشود که آب به اندازه ی کافی در اختیاز گیاه قرار داده نشود .پتوس حصیری به آبیاری کافی در زمان خشکی خاک نیاز دارد .بهتر است خاک گلدان سبک و گلدان کوچک باشد که آب زودتر از خاک و گلدان خارج شود .خاک متراکم و سنگین باعث میشود آب در گلدان به مرور جمع شده و گیاه از بین برود .گیاه شما از کم آبی رنج میبرد .آبیاری را کنترل کنید مشکل برطرف میشود .البته برگی که زرد شده به مرور از بین میرود

  33. Mohanna گفت:

    سلام یکی از برگ های گیاه من خیلی زرد و بی حاله.نوک بعضی از برگ ها هم قهوه ای شدند

    1. ویدا کاظمی گفت:

      سلام وقتتون بخیر .علت زرد و بیحال شدن برگهای گیاه برگ انجیری میتواند گرما و تشنگی گیاه و تهویه ی نامناسب محیط و گاهی اوقات افراط و تفریط در آبیاری و وجود آفت باشد .بهتره به گیاه زمانی آب بدید که خاک گلدان خشک شده باشد و گلدان را در مکانی خنک با جریان هوای تازه قرار دهید .اگر مشکل برطرف نشد باید گیاه از نظر وضعیت ریشه ها و خاک مورد بررسی قرار بگیرد .

  34. محدثه گفت:

    سلام ک خسته نباشید گل برگ‌انجیری من ۶ ساله هست و دوسال پیش خیلی بزرگ و پرشده بود تااینک کوددادیم و برگاش خراب شدن کمترش کردیم الان دوساله رشدش نرماله ولی زیادهم نیس یک ماه پیش گلدون رو عوض کردیم حالش خوب بودالان یک هفتس ک شدید پژمرده شده .ی ماهیم میشه ک بخاری‌روروشن کردیم جاشم جلوی پنجرس اما نور زیاد نمیزنه خونمون صبحا فقط یکم.چیکارکنیم براش

    1. ویدا کاظمی گفت:

      سلام وقتتون بخیر .گیاه برگ انجیری گیاهی رطوبت دوست و آبدوست است .زمانی که هوا کمی خنک باشد شادابتر است و تهویه ی مکان نگهداری برگ انجیری باید بسیار مناسب باشد .سعی کنید گیاه را از بخاری کمی دور کنید و در مکانی خنکتر گیاه را قرار دهید .آبیاری را در زمان خشکی خاک انجام دهید .استفاده از خاک نامناسب هم میتواند علت بیحالی گیاه باشد .بهترین خاک برای این گیاه خاکبرگ است و بهتر است در کوکوپیت و پرلیت کاشته نشود .

  35. محمد گفت:

    سلام. شما فرمودید سم سیستمیک برای گیاه برگ انجیری خودم بخرم. اما من نمیدونم از کجا باید این رو پیدا کنم و سایتهایی هم که سرچ کردم اغلب ظاهرا برای کشاورزان و کاربرد در ابعاد وسیع جهت کشت میوه و … هستند. میتونید راهنمایی کنید از کجا و به چه نام تجاری ای میتونم برای گیاه خودم یک سم سیستمیک مناسب تهیه کنم؟ متشکر

    1. ویدا کاظمی گفت:

      سلام وقت بخیر .سم کاربندازیم یک قارچ کش سیستمیک است و سم متاسیستوکس و یا کنفیدور حشره کش های سیستمیک هستند .

  36. اکبرفتحی گفت:

    سلام گل من الان سه ساله هست حدود دو متر رشد داشته.یک ماه پیش متوجه حشره خرخاکی در خاک شدم.به تعداد زیاد.سم گرفتم یک قاشق مرباخوری در یک لیتر اب قاطی کردم.بعد از اب دهی گل سم را پای گل ریختم.ولی الان برگهایش یکی یکی دارن زرد میشن.چکار کنم.شیر ریختم پاش یه کم بهتر شده ولی کاملا خوب نشده.و خر خاکی ها همینطور زیاد میشن

    1. ویدا کاظمی گفت:

      سلام وقتتون بخیر .خرخاکی ها زمانی که رطوبت زیاد است فعالیت بیشتری دارند و چون از ریشه های گیاه تغذیه میکنند به گیاه آسیب میرسانند .برای از بین بردن خرخاکی میتوانید از سم لاروین استفاده نمایید و اگر این سم در دسترس نبود باید خاک را تعویض نمایید .سمپاشی را دور از نور و در فضای ازاد انجام دهید و در هنگام سمپاشی از ماسک و دستکش استفاده کنید . بعد از سمپاشی گیاه باید در شرایط مناسبی قرار بگیرد .اگر نحوه ی نگهداری از نظر رطوبت و دما مانند قبل باشد و کنترل نشود نه تنها سمپاشی تاثیری نخواهد داشت بلکه موجب میشود گیاه دوباره به همان آفت دچار شود .

  37. حسام گفت:

    سلام خسته نباشین من برگ وسط برگ انجیریم به اشتباه شکست دیگه از وسط رشد نمیکنه و جوانه جدید نمیزنه ؟؟؟؟

    1. shadi گفت:

      سلام وقت بخیر.امکان داره از بندهای گیاه مجدد جوانه بزنه و رشد کنه

  38. We’re a gaggle of volunteers and starting a brand new scheme in our
    community. Your website provided us with valuable information to work on. You’ve performed a formidable job and our entire group will probably
    be thankful to you.

  39. یاس گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من دیروز گیاهم رو خریدم و امروز دیدم که اول یکی از برگ‌های کوچیکش زرد و رنگ پریده شده بعدم دقت کردم دیدم تمام برگ‌ها لکه‌های کوچیک قهو‌ه‌ای زدن، علتش چی میتونه باشه و چطور میتونم درمانش کنم؟

    1. shadi گفت:

      سلام و وقت بخیر 🙂
      لطفا مشکل گیاه خود را همراه با عکس، از طریق لینک زیر در گلیار کافه گلدون مطرح بفرمایید تا کارشناس مربوطه به طور تخصصی پاسخگوی شما باشد.
      https://forum.cafegoldoon.com/

  40. Ellie گفت:

    سلام , من بیستر از یک سال هست که یک گلدان برگ انجیری خریدم که به نظر از گونه های متفاوت هستند اما رشد خوبی نداشته تو این مدت برگ تازه میده اما برگها بزرگ نمیشن . خیلی به هم ریخته هاست برگها آیا میتونم بدون قلم زدن یک گلدان رو به ۳ تا گلدان قسمت کنم؟آیا ریشه آسیب میبینه ؟

    1. shadi گفت:

      سلام و وقت بخیر 🙂
      لطفا مشکل گیاه خود را همراه با عکس، از طریق لینک زیر در گلیار کافه گلدون مطرح بفرمایید تا کارشناس مربوطه به طور تخصصی پاسخگوی شما باشد.
      https://forum.cafegoldoon.com/

  41. شاهو گفت:

    سلام آیا گیاه برگ انجیری فر باید ریشه هوایش زیر خاک باشه یا بیرون خاک بهتره؟ممنون میشم راهنمایی کنین؟

    1. shadi گفت:

      سلام و وقت بخیر 🙂
      خیر ریشه هوایی نیاز نیست زیر خاک باشه به همون صورت بمونه اما رطوبتش رو تامین کنید

  42. آنا گفت:

    سلام من گل برگ انجیری دارم و حتی از طریق قلمه زنی زیادش کروم و رشدش هم خوبه درماه دو تا ۳ تا برگ میزنه تنها مشکلش اینه که فقط بعضی از برگهاش که بازمیشن علامتی که انگار برگ انجیریت بریده بریده هستش رو نداره برگها صافه یا بعضی از برگها یه برش داره و مثل عکسی که خودتون اشتراک گذاشتید بریده بریده نیست برگهای گلم🥺🥺

    1. shadi گفت:

      سلام و وقت بخیر 🙂
      لطفا مشکل گیاه خود را همراه با عکس، از طریق لینک زیر در گلیار کافه گلدون مطرح بفرمایید تا کارشناس مربوطه به طور تخصصی پاسخگوی شما باشد.
      https://forum.cafegoldoon.com/

  43. علی اسدی گفت:

    سلام و وقت بخیر ،جوانه جدید سوخته وتیره شده است

    1. shadi گفت:

      سلام و وقت بخیر 🙂
      لطفا مشکل گیاه خود را همراه با عکس، از طریق لینک زیر در گلیار کافه گلدون مطرح بفرمایید تا کارشناس مربوطه به طور تخصصی پاسخگوی شما باشد.
      https://forum.cafegoldoon.com/

  44. تانیا گفت:

    سلام وقت شما بخیر من گیاه برگ انجیریم سالم هست اما یک جوانه زده و اون جوانه رنگ برگ های دگه نیست در واقع سبز کمرنگ هست ایا این طبیعی هست؟

    1. shadi گفت:

      سلام و وقت بخیر 🙂
      بله معمولا برگ های جوان و تازه در گیاهان نازک تر و کمرنگ تر از سایر برگ ها میباشند و به مرور زمان با دریافت نور ضخیم و پررنگ میشوند

  45. Tania گفت:

    سلام ببخشید ایا استفاده از براق کننده مخصئص گیاه برای برگ های برگ انجیری میشه استفاده کرد یا اینکه ممکنه اسیب برسونه؟

    1. shadi گفت:

      سلام و وقت بخیر 🙂
      بستگی به ترکیبات براق کننده دارد اما به طور کلی اگر ترکیبات شیمیایی داشته باشه استفاده مداوم براق کننده های شیمیایی خیلی توصیه نمیشه.

  46. shadi گفت:

    سلام روزتون بخير. از فروردين كه برگ انجيري رو خريدم برگ جديدي نداده و رشدش ثابت مونده. مرقعيتش كنار پنجره در قسمت كنج ديواره و چندين ساعت روشنه فضا بخصوص در اين فصل. بايد نور بيشتري دريافت كنه براي جوانه زدن يا..؟لطفا راهنماييم كنم چكار كنم. با تشكر

    1. shadi گفت:

      سلام و وقت بخیر 🙂
      لطفا مشکل گیاه خود را همراه با عکس، از طریق لینک زیر در گلیار کافه گلدون مطرح بفرمایید تا کارشناس مربوطه به طور تخصصی پاسخگوی شما باشد.
      https://forum.cafegoldoon.com/

  47. بیتا گفت:

    سلام وقتتون بخیر… من قلمه زدم از برگ انجیری و تو آب گذاشتم الان یک ماهی میشه و ماشالله خیلی ریشه داده اما یه چند روزی هستش که گیاهم بی حال شده و ریشه ها از سفید متمایل به سبز کمرنگ شده ابش رو هم عوض کردم و میترسمم که در خاک بکارم از بین بره و پشت پنجره و نگهمیدارم و دولایه پرده دارم که نور تصفیه شده بهش برسه درضمن اینم بگم که منطقه ما در خراسان رضوی هستیم و روزها بشدت گرم و شب ها خیلی سرد است بنظرتون از آب و هواس که گیاهم بیحال شده و یا از اینه که در آب نگهداریش میکنم؟ بنظرتون محلول ریشه زایی در آب بریزم مشکلم حل میشه؟یا در خاک بکارم؟

    1. shadi گفت:

      سلام و وقت بخیر 🪴
      لطفا مشکل گیاه خود را همراه با عکس، از طریق لینک زیر در گلیار کافه گلدون مطرح بفرمایید تا کارشناس مربوطه به طور تخصصی پاسخگوی شما باشد.
      https://forum.cafegoldoon.com/

  48. حسین کاشانی گفت:

    سلام بدگ انجیری من برکهای پایینیش شل شدن هفته ای یک بار آب دادم جوری که سطح خاک خشک باش البته خاکش خیلی زهکش جوری که تا آب میدم از پایین گلدان خارج میشه
    یک برگ جدید دراورده لوله است ولی رنگش خیلی روشن ،، بخار سرو براش گزاشتم ولی سه هفته است برگهای پایینش شل شدن و برکهای بالای حالت سفتری دارن و پررنگتر است.

    1. shadi گفت:

      سلام و وقت بخیر 🪴
      لطفا مشکل گیاه خود را همراه با عکس، از طریق لینک زیر در گلیار کافه گلدون مطرح بفرمایید تا کارشناس مربوطه به طور تخصصی پاسخگوی شما باشد.
      https://forum.cafegoldoon.com/

  49. الهه گفت:

    سلام و وقت به خیر. من برگ انجیری رو به صورت منظم و هفته ای یکبار، نه به صورت پرآب، آبیاری میکنم. گیاه کنار در ایوان قرار دارد و نزدیک به یک ماه هست که پرده ها را کنار میزنم تا نور زیادی به گلها برسد. الان نوک چند تا از برگ ها قهوه ای شده و برگ ها آویزون شدن. از 6 تا برگ 4 تا آویزون شدن. از بین این برگهای آویزون شده 2 تاشون لبه برگها قهوه ای شدن. علت چی میتونه باشه؟ و اینکه میشه احیاش کرد؟

    1. شادی طباطبائی گفت:

      سلام و وقت بخیر 🪴
      لطفا مشکل گیاه خود را همراه با عکس، از طریق لینک زیر در گلیار کافه گلدون مطرح بفرمایید تا کارشناس مربوطه به طور تخصصی پاسخگوی شما باشد.
      https://forum.cafegoldoon.com/

  50. Zahra گفت:

    سلام
    برگ انجیری من بعضی از برگ هاش داره لول میشه از کنارهاش، و تا الان دوتا از برگ ها از ساقه قطع شده و به مو بنده، و احساس میکنم برگ ها نازک شدن
    دلیلش چی میتونه باشه؟؟

    1. شادی طباطبائی گفت:

      سلام و وقت بخیر 🪴
      لطفا مشکل گیاه خود را همراه با عکس، از طریق لینک زیر در گلیار کافه گلدون مطرح بفرمایید تا کارشناس مربوطه به طور تخصصی پاسخگوی شما باشد.
      https://forum.cafegoldoon.com/

  51. Arka گفت:

    سلام ما یه گل برگ انجیری داریم توی زمستون یسری مشکلات پیش اومد نتونستیم خوب مراقبت کنیم و همه برگاش ریخت بعد یه مدت دوتا برگ بزرگ در آورد میخواستم بدونم ساقه های قبلیشو کوتاه کنم ؟ یا چیکار کنم که بیشتر برگ بده الان دو س تا ساقه بلند داره ولی یدونه برگ داره

    1. شادی طباطبائی گفت:

      سلام و وقت بخیر 🪴
      لطفا مشکل گیاه خود را همراه با عکس، از طریق لینک زیر در گلیار کافه گلدون مطرح بفرمایید تا کارشناس مربوطه به طور تخصصی پاسخگوی شما باشد.
      https://forum.cafegoldoon.com/

  52. نرگس گفت:

    سلام دوساله که برگ انجیری خریدم خوب رشد می‌کرد ولی ی مدته که اول برگاش زرد و نوکشون خشک و قهوه‌ای شدن و حالا هم دوتا برگ جدید در آورد ولی حدود سه ماهه که رشد نکردن و در حالت غنچه موندن و باز نشدن و برگ انجیریم هم دیگه برگ نمیده و رشد نداره چیکار کنم

  53. فاطمه گفت:

    سلام وقت بخیر من تازه گیاه رو قلمه گرفتم و برگ هاش کوچیک هستن اما برگ جدید زیاد دارن منتها هیچکدوم شکاف ندارن چقدر باید صبر کنم تا گیاهم بالغ لشه؟

  54. حمید رضا گفت:

    سلام
    من گیاه برگ انجیری دارم الان ۶ماهه رشدش متوقف شده ،نزدیک پنجره هست
    نور خوبه
    ابیاری انجام میشه
    راهنمایی فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال سریع و مطمئن​
خدمات پس از فروش​
پرداخت از درگاه‌های مطمئن​
ضمانت سلامت کالا​

درباره ما

کافه‌گلدون از سال 96 با نام گلدوناریوم فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 97 کافه‌گلدون، با تیم‌جوانی متشکل از متخصصین حوزه‌های مختلف به راه اندازی وبسایت کافه گلدون پرداخت تا منبعی جامع برای تمامی دوست داران گل و گیاه باشد.

سرمایه ما اعتماد شماست

سبد خرید